Praktijkondersteuning

Coronavirus

Parnassia Groep en haar merken* hebben zich goed voorbereid op het coronavirus en hebben aangescherpte maatregelen getroffen om de verspreiding zoveel mogelijk te voorkomen. Zo houden we onze collega’s gezond en kunnen we de noodzakelijke medische zorg aan patiënten die dat hard nodig hebben continueren.

Behandelingen gaan door

Onze ambulante zorg gaat zoveel mogelijk door, want juist in deze tijden is toegankelijke GGZ van groot belang. Wij bieden onze patiënten daarom drie alternatieve manieren om in contact te blijven met hun behandelaar:

  1. Telefonische afspraken

  2. Videobellen

  3. Online behandelen

Videobellen en Online behandelen vinden beiden plaats in een beveiligde online omgeving. De privacy van patiënten blijft zo gewaarborgd. In overleg met een behandelaar wordt bepaald welke vorm het meest aansluit bij uw patiënt, waarbij het enige dat een patiënt nodig heeft een smartphone met 4G en/of wifi is. Van de behandelaar ontvangt uw patiënt instructies om op de online omgeving te komen.

Behandelaren die gebruikmaken van videobellen en/of online behandelen zijn door ons getraind om met de systemen te werken en worden begeleid indien er (technische) vragen zijn. Door de reeds opgedane ervaring met online behandelen, weten wij dat de kwaliteit van de behandeling niet onder­doet ten opzichte van een behandeling in de behandelkamer. Wij bieden deze vorm van behandeling al langer aan en zien nu door het coronavirus een situationele toename van het gebruik. Echter, u kunt uw patiënt geruststellen: de vorm is anders, de inhoud niet.

Verwijzen

Ook ten tijde van het coronavirus kunt u aan ons doorverwijzen voor ambulante behandeling of opname. De wijze waarop u verwijst is niet anders, klik hier voor de mogelijkheden.

Ambulante zorg

Wij ontvangen zolang de maatregelen niet veranderen, patiënten niet op locatie maar online of telefonisch. Hierboven is beschreven wat onze werkwijze is.

Acute zorg / opname in kliniek

Ook binnen Parnassia Groep zijn wij genoodzaakt om, in navolging van het regeringsbeleid, geen bezoek bij onze klinieken, woonvoorzieningen en verpleeghuis meer toe te staan. Ook zijn dag- en weekendverloven ingetrokken, om zoveel mogelijk besmettingsrisico's buiten onze organisatie te houden. Kinder- en jeugd klinieken die afgezonderd zijn van andere klinieken (volwassen of ouderen) volgen een iets soepeler beleid. Bij opname zal de betreffende locatie de geldende maatregelen delen met patiënt en naasten.

POH-GGZ van Indigo

De Indigo POH-GGZ medewerkers die in de huisartsenpraktijken ondersteunen, zijn allen aangesloten op de online omgeving van Indigo en maken gebruik van videobellen of online behandeling. In overleg met de huisartsenpraktijk werken zij vanuit huis of vanuit de praktijk. In het laatste geval ontvangen zij geen patiënten op locatie.

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bekijk deze pagina dan regelmatig. Actuele informatie vullen wij hier aan.

* De volgende merken zijn onderdeel van Parnassia Groep: Indigo, 1nP, Youz, i-psy, PsyQ, Brijder, Reakt, Parnassia en Antes/Bavo Europoort.