Mentaal fit

Tips om je dag goed in te richten

regulier-vrouw-laptop.jpg
Omdat je veel thuis bent en dingen niet meer zo gaan zoals je gewend bent, raakt je dagritme verstoord. Een vaste structuur is dan belangrijk. Zo voorkom je dat je minder fit en misschien zelfs doelloos wordt. Krijg weer een vast patroon in je dagritme door de onderstaande tips te volgen.
  • Als je weinig verplichtingen hebt, is het erg verleidelijk om uit te slapen en om laat naar bed te gaan. Toch voel je jezelf prettiger als je op vaste tijden opstaat en gaat slapen. Zet dus je wekker elke dag op dezelfde tijd en ga niet te laat slapen.
  • Het is belangrijk om elke dag voldoende zonlicht te krijgen. Ga dus elke dag minstens een half uur naar buiten, dit kan ook op je balkon of in je tuin. Als dat niet mogelijk is, maak dan een wandeling of ga een stukje fietsen. Zorg wel dat je voldoende afstand van anderen houdt (minstens anderhalve meter).
  • Neem elke dag drie maaltijden: ontbijt, lunch en avondeten. Doe dit elke dag op dezelfde tijd en zorg dat je gezond en afwisselend eet. Met mooi weer kun je in de ochtend buiten op balkon of in de tuin ontbijten.
  • Maak elke dag een lijstje van dingen die je wil of moet doen, zoals schoonmaken, huishoudelijke klussen en boodschappen doen. Maar ook leuke dingen zoals tijd besteden aan hobby’s of bellen met vrienden of familie. Streep af wat je al gedaan hebt. Zorg wel dat je eerst de noodzakelijke dingen doet, voordat je aan de leuke dingen begint.
  • Luister ook naar de tips van Bianca van der Meulen van PsyQ op Radio Rijnmond