1nP, het netwerk van vrijgevestigde ggz-professionals dat onderdeel is van Parnassia Groep, hanteert sinds enkele jaren de CQ-index om de tevredenheid van patiënten te meten. In 2016 scoorde 1nP in de specialistische ggz een 8,3; het landelijk gemiddelde was 7,9. In de Basis GGZ scoorde 1 nP een 8,4 (landelijk gemiddelde: 8,2). Op de belangrijke vraag ‘Vindt u dat uw behandelaar u serieus neemt?’ antwoordde 99% van de patiënten met ‘ja’, evenals op de vraag of de behandelaar dingen op een begrijpelijke manier uitlegt.

De CQ-index is een gestandaardiseerde methode om ervaringen van patiënten te meten en te analyseren. Hierdoor kunnen de prestaties van verschillende zorgaanbieders met elkaar worden vergeleken.

Ook op Zorgkaart Nederland lieten patiënten mooie waarderingen achter. In 2016 kreeg 1nP gemiddeld een 9 (vijf waarderingen); in de eerste maanden van 2017 waren er al 60 waarderingen met een gemiddeld cijfer van 8,9.