Succesverhalen

Componence Asset List

Omgaan met patiënten met een persoonlijkheidsstoornis, ook al is het niet je specialiteit, hoe doe je dat? Met die vraag in het achterhoofd ontwikkelde het Kenniscentrum Persoonlijkheidsstoornissen van Parnassia Groep een training om hun medewerkers te helpen. In 2019 rolde Parnassia Groep deze training op grote schaal uit binnen de FACT-teams, maar ook bij andere teams.

Hoe ga je om met mensen met een persoonlijkheidsstoornis?

“Een persoonlijkheidsstoornis maakt vaak de interactie tussen patiënt en behandelaar lastig. Als je daar niet een beetje handigheid in hebt, dan gaat dat mis”, zegt Ellen Willemsen, psychiater en specialismeleider. “We hebben een basistraining ontwikkeld waarbij je leert omgaan met iemand met een persoonlijkheidssstoornis, ook al ligt daar niet je specialisme.”

Twee-daagse training

De officiële naam van de twee-daagse training is ‘GIT-PD’: Guidline Informed Treatment for Personality Disorders. In 2019 rolde Parnassia Groep de training op grote schaal uit in diverse zorgbedrijven. Twaalf, intern opgeleide trainers, trainden hun collega’s. Ellen traint de trainers en geeft zelf ook de training in allerlei soorten teams. Ellen: “‘Of je nou in de verslavingszorg kijkt, of in een kliniek, of op een polikliniek, overal in de SGGZ heeft ongeveer de helft van de patiënten (ook) een persoonlijkheidsstoornis. We hebben een aantal goede behandelvormen, zoals schematherapie en dialectische gedragstherapie, maar in een FACT-team of een ouderenteam heb je vaak niet genoeg mensen die dat kunnen geven.”’

Hard werken

“‘Na een lastig gesprek met iemand met een persoonlijkheidsstoornis kan het zijn dat je denkt; ik heb ontzettend hard zitten werken, maar heeft het eigenlijk ergens toe geleid?”, vervolgt Ellen. “Tijdens de training leer je onder andere hoe je zo’n gesprek anders kunt voeren en ervaren. Ik kan me een deelneemster herinneren die op de eerste dag in een rollenspel een eigen praktijkvoorbeeld oefende. Nadat ze die betreffende patiënt sprak na de eerste cursusdag, zei ze bij de vervolgsessie: ‘Het was niet zo dat in een keer alles opgelost was, maar ik voelde me in een keer rustig tijdens het gesprek, en ik was helemaal niet moe na afloop.”

“Ik merkte dat mijn patiënt zich ineens veel meer begrepen voelde, omdat ik het anders aanpakte.” - Deelnemer training

Veel positieve reacties

“We krijgen veel positieve reacties”, zegt Ellen tot slot. ‘We horen ook dat het veel beter lukt om in de FACT-teams tot overeenstemming te.komen. Want bij moeilijke patiënten zie je vaak dat iedereen wat anders vindt. Daar is in de training ook echt aandacht voor. We kijken naar de meningsverschillen en hoe je die kunt oplossen met elkaar.”