Succesverhalen

Componence Asset List

200x200+transitie+jeugd.png
Semra vertoont op school problematisch gedrag. Ze word snel agressief, is ongeconcentreerd en heeft weinig aansluiting met andere kinderen. Ze vraagt ook veel aandacht. School denkt aan een psychiatrische stoornis, mogelijk ADHD. Een gesprek met de ouders daarover loopt volledig uit de hand.
  • ‘Waarom is het erg dat Semra niet stil zit en soms wat ruw is?'
  • ‘Dat is in onze Turkse cultuur bij kinderen heel gewoon!'
  • ‘En Semra doet het goed op school, dus waarom denkt u dat ze gek is?!'

De ouders verliezen het vertrouwen in school en houden Semra thuis.

Via de leerplichtambtenaar komt Semra uiteindelijk bij i-psy terecht. Behandelaren met kennis van cultuur en migratie hebben gesprekken met de ouders over de opvoeding van Semra en de verschillende opvattingen tussen de Nederlandse en Turkse cultuur, leggen de ouders uit wat het verschil is tussen druk gedrag en een psychiatrische stoornis en vertellen over de behandelmogelijkheden en toekomstperspectieven van kinderen met een psychische ziekte.

Dan slaat het aanvankelijke wantrouwen langzaam om naar vertrouwen. De ouders voelen zich begrepen en willen nu ook graag weten wat er met hun kind is en hoe ze haar het beste kunnen helpen. Na onderzoek blijkt Semra inderdaad ADHD te hebben. Na succesvolle behandelingen bij i-psy zit ze weer lekker in haar vel, gaat ze weer naar school en speelt met vriendinnetjes. Ook de ouders en school praten regelmatig over Semra en haar ontwikkelingen.