Artikel-Robot assisteert medewerkers

Parnassia Groep maakte binnen de Zorgadministratie in 2019 gebruik van de diensten van een innovatieve ‘nieuwe collega’. Een robot, technisch genaamd Robotic Process Automation (RPA), nam een aantal administratieve handelingen uit handen van de collega’s op de secretariaten.

De robot verstuurde onder andere de zorgberichten voor cliënten automatisch naar de gemeentes, wat de medewerkers een hoop werk scheelde. Ook voerde de robot voor 30.000 patiënten een COV (controle op verzekeringsgegevens) controle uit.

Geen fouten en nooit ziek

“De robot neemt de werkdruk weg bij de collega’s, hij maakt geen fouten en is nooit ziek”, zegt projectleider Petra Wissenburg. “Je kunt RPA zien als een virtuele robot die 24/7 routinematige handelingen kan uitvoeren, zoals gegevens, controleren en/of overtypen, facturen verwerken of het invullen van formulieren. De ‘robot’ kan dag en nacht bezig zijn en werkt gewoon op de achtergrond waarbij geen menselijke beslissingen nodig zijn. We zijn daarin als zorgbedrijf echt een voorloper.”

Software

De repetitieve handelingen worden uitgevoerd door software, dus niet door een werkelijke robot. Medewerkers kunnen zich meer richten op de kern van hun functie en specialisme, maar RPA draagt ook bij aan foutloos declareren, factureren en registreren. Al met al een bijzondere technologische ontwikkeling die naadloos aansluit bij een van de speerpunten van PG: vermindering van de administratieve lastendruk.

Afbeelding robot