Nieuws

Componence Asset List

29 mei 2018

tienerjongen+200x200.jpg

Parnassia Groep, MIND en de gemeente Goeree-Overflakkee, zijn vorige week de campagne Eerder is Beter gestart. De campagne is gericht op jongeren die 'buitengewone ervaringen' hebben. Door deze ervaringen bespreekbaar te maken kan veel leed en een verstoord leven worden voorkomen. De aanpak van deze campagne is uniek in Nederland. Jongeren op Goeree-Overflakkee hebben toegang tot een online platform.

75 procent van de psychische stoornissen start voor het 24e levensjaar. "We zetten daarom in op preventie van psychische problemen, in plaats van interventie," licht Josette van Loon, beleidsadviseur bij de gemeente Goeree-Overflakkee toe. "We streven ernaar om jongeren te bereiken voordat klachten zich voor het eerst openbaren. In deze fase is internet het middel dat jongeren raadplegen in hun zoektocht naar antwoorden. Parnassia Groep en MIND zetten met deze campagne op Goeree-Overflakkee de eerste stap", voegt wethouder Gerrit de Jong toe.

Uniek in Nederland

De aanpak van deze campagne is uniek in Nederland. Jongeren op Goeree-Overflakkee hebben toegang tot een online platform (MINDyoung.nl) waar ze meer informatie kunnen vinden over de ervaringen en daar vervolgens ook daadwerkelijk iets mee kunnen doen.

Digitale uitingen

Op http://www.mindyoung.nl/ staat informatie die jongeren helpt om buitengewone ervaringen (zoals het horen van stemmen, plotseling opkomende gedachten en hallucinaties) te duiden. De informatie legt uit, stelt gerust, normaliseert en biedt zo nodig hulp. Zo wordt voorkomen dat de buitengewone ervaringen het leven van de jongere gaan overheersen. Jongeren die verder willen praten kunnen anoniem contact zoeken via http://www.mindkorrelatie.nl/. Indien de deskundigen van MIND Korrelatie het nodig achten raden ze de jongere aan contact op te nemen met zijn of haar huisarts.

Onderzoek Parnassia Groep en MIND

Onderzoek van deskundigen David van den Berg en Mark van der Gaag van Parnassia Groep leert dat jongeren deze buitengewone ervaringen vaak niet delen met hun ouders of vrienden. "Googelend op internet zoeken jongeren naar een verklaring van wat zij ervaren. Met de campagne Eerder is Beter willen we jongeren die zich zorgen maken over hun buitengewone ervaringen online 'op hun zolderkamer' treffen". Google AdWords en advertenties op sociale media verleiden om te gaan kijken op www.mindyoung.nl. MIND wil psychische problemen voorkomen.