Nieuws

Componence Asset List

30 april 2020

200x200+Michael+van+den+Boogaard.png

Winter is coming was de kernboodschap van Game of Thrones. Maar voor mensen die gevoelig zijn voor depressies, of die zelfs al depressief waren voordat het coronavirus het maatschappelijk leven in Nederland lam legde, geldt datzelfde voor (de kans op) depressiviteit. Zeker als die verder gaat dan een “dipje” geldt, “beware, depression is coming”!

Overdreven? Ik denk het niet. Hoewel de verlenging van de intelligente lockdown wel gepaard gaat met enige verlichting van de maatregelen, blijven veel dingen onzeker. Hoelang gaat dit duren. Wat voor invloed gaat dat hebben op mijn werk, inkomen, hypotheek. Blijf ik zelf gezond. Blijven mijn ouders, partner, kinderen, kleinkinderen gezond. Kan ik de mantelzorg voor mensen om mij heen nog enigszins vorm geven, en hoe moet dat met mijn eigen eventuele mantelzorg. Allemaal bronnen van, in dit geval chronische, stress. Die stress roept emoties op, en een van factoren in het ontstaan van depressie is hoe wij met onze emoties omgaan.

Tegelijkertijd vallen veel bronnen die jou van steun zijn goeddeels weg. Het contact met naaste familie, vrienden, mensen op het werk. Contacten met mensen op de sportvereniging, clubjes, noem maar op. En contacten met anderen zijn, dat weten we uit onderzoek, beschermende factoren. Ze maken de kans op een depressie kleiner, en bevorderen het herstel van een depressie.

Door het wegvallen van de zaken die het ritme in je bestaan regelen (werk, studie, school van de kinderen, sportactiviteiten) is de kans dat je jouw biologische klok laat ontregelen groot. Waarom zou je vroeg opstaan, op tijd eten etc. als er toch niemand echt op je wacht. Tja, online misschien, of via whatsapp. Maar dat is toch anders. En naarmate jouw biologische klok verder ontregelt, neemt de kans op depressiviteit en een echte depressie toe.

Je kan de coronarealiteit niet veranderen. Dat zijn zaken waar je domweg geen invloed op hebt. Zaken die wel een bron zijn van chronische stress en de bijbehorende emoties. Maar je kan wel jouw bronnen van steun zo goed mogelijk online gestalte geven. Via je mobiele telefoon, Whatsapp, Skype, Zoom. En de emoties die de Corona crisis bij je oproepen met hen delen. Het helpt als je met ander praat over wat je voelt. Verder kan je er ook voor zorgen dat je jouw biologische klok op orde houdt. Op tijd op, op tijd naar bed, je normale eetpatroon handhaven, regelmatig bewegen.

En gaat je depressiviteit verder dan een dipje, pas dan op. Laat het niet van kwaad tot erger worden. Ben je het merendeel van de tijd somber, of kan je niet meer genieten van de dingen waar je voorheen wel van genoot, of plezier in had, doe dan de zelftest depressie . Op de website van PsyQ test je of jouw somberheid verband houdt met een mogelijke depressie. Je kunt de zelftest anoniem invullen. Bespreek de uitkomsten van de zelftest met je huisarts.

Maar ga er vooral niet van uit dat het logisch is dat je depressief bent. Uit onderzoek blijkt dat dat een van de belangrijkste redenen is voor mensen om geen hulp te zoeken. En hoe langer een depressie duurt, hoe moeilijker het is om er van af te komen. Zoek hulp en zorg goed voor jezelf. Zeker in deze coronatijd.

Michael van den Boogaard is psychiater en specialismeleider Stemmingsstoornissen bij PsyQ in Den Haag.