Nieuws

Componence Asset List

17 juni 2024

kind+op+bed+200.jpg
De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. Sociale media speelt hierbij een grote rol. Kunnen we nog wel zonder onze telefoon en wat doet dat met ons? Youz is een campagne gestart op Instagram met als doel jongeren bewuster te maken van hun telefoongebruik en de impact van social media op hun zelfvertrouwen. 

Samen met Daisz (Instagram: @daisz_official), ook wel de rappende psycholoog, nemen we jongeren mee in het effect van sociale media op onze mentale gezondheid. Wat doen social media met ons zelfbeeld en hoe kunnen we hier weer regie over pakken? Met verschillende challenges gaat Daisz het gesprek aan met haar volgers.

Sta op zonder telefoon

De eerste challenge; sta op zonder telefoon. Zet je telefoon ’s avonds op vliegtuigmodus en haal deze er pas af na het eerste halfuur of uur dat je wakker wordt. Neem zo een moment voor jezelf en vermijdt prikkels die je anders meteen binnenkrijgt als je wakker wordt. Een kleine handeling, een groot verschil. Doe jij ook mee aan deze challenge?


Daarnaast komt er iedere dag een side-challenge bij, die je bewust maakt van de invloed die je zelf hebt op je social media gebruik. Volg Youz op Instagram en blijf op de hoogte: (@youzggz) en Daisy Veenstra (@daisz_official).

TikTok livestream KRO-NCRV

Ook KRO-NCRV neemt het mentaal welzijn van jongeren aankomende week onder de loep met o.a. TikTok-liveshow, docu en online tool in dossier Druk! Vanaf vandaag gaan ze 3 avonden op rij live op het TikTok-kanaal van KRO-NCRV met een speciale, innovatieve productie. Hierin spreekt host Stijn van Vliet met jongeren, experts, artiesten en creëert Stijn interactie met de kijkers. Vanavond schuift Daisz aan als expert en woensdag Youz-collega Jeffrey Ward Brew. De livestream is van 19 – 20 uur. 

Invloed van social media

De campagne op Instagram is onderdeel van de online campagne van Youz over de invloed die sociale media heeft op de mentale gezondheid van jongeren. Zo beantwoordt collega Jeffrey deze week met zijn kennis uit de praktijk verschillende vragen over social media, delen we ervaringen van jongeren en geven we tips. We eindigen de campagne op 30 juni: de Dag tegen social media.