Nieuws

Componence Asset List

12 augustus 2024

babs200.jpg
In november vorig jaar won Babs Nijdam samen met haar team de PG prijs voor het VO- scholenprogramma. Inmiddels is het programma op zeven scholen actief en de verwachting is dat het eind dit jaar op vijftien scholen in Noord-Holland aanwezig is.

Taboe doorbreken

Het scholenprogramma wil het taboe dat heerst over mentale gezondheid onder jongeren tussen 12 en 18 jaar doorbreken en het onderwerp bespreekbaar maken in de klas. Jongeren leren dat mentale problemen normaal zijn en leren in een veilige omgeving te praten over de uitdagingen die komen kijken bij volwassen worden. Dit alles gebeurt laagdrempelig en zonder label. Door middel van interactieve workshops en gastlessen worden thema's zoals geestelijke gezondheid, verslaving en sociale vaardigheden behandeld. Deze sessies zijn ontworpen om jongeren bewust te maken en hen de tools te geven die ze nodig hebben om gezonde keuzes te maken.
Voor gemeenten betekent dit dat minder jongeren specialistische hulp nodig zullen hebben, wat kostenbesparend werkt. Op scholen zullen er minder drop-outs zijn en zullen de resultaten omhooggaan. 

"We werken actief met een aantal scholen samen om mentale gezondheid te borgen op scholen. We streven ernaar om de drempel tot hulp te verlagen in plaats van te wachten tot deze jongeren uiteindelijk bij ons aankloppen. We brengen onze expertise in de klas én op de school waarbij we vooral rekening houden met de wensen van leraren, mentoren en leerlingen," vertelt Babs.

Naar de jongeren toe

Het scholenprogramma van Youz wijkt af van de traditionele ggz-aanpak door naar de jongeren toe te gaan in plaats van hen naar een behandelkamer te laten komen. "We benaderen de jongere vanuit het perspectief van een jeugdige en verplaatsen ons helemaal in zijn belevingswereld," legt Babs uit. "We zetten ook rolmodellen in, zoals Youssef, die zijn verhaal al rappend in dichtvorm vertelt. Dit moedigt jongeren aan om hun eigen kwetsbare kant te laten zien, wat leidt tot meer begrip en verbinding."
Therapeut en social worker Jeffrey Ward-Brew, betrokken bij het scholenprogramma, voegt hieraan toe: "In de klas vertel ik verhalen en stel ik vragen die jongeren aanzetten tot nadenken en delen. Het bespreekbaar maken van emoties in een veilige setting helpt jongeren om elkaar beter te leren kennen en zorgt voor meer respect en begrip."

Meer weten?

Wil je meer weten over het scholenprogramma? Bekijk dan de video of bekijk de website van het VO scholenprogramma.