Nieuws

Componence Asset List

19 maart 2024

ferry+200x200.jpg
Ferry Versteeg is triagist bij FIP zorgcontact. Een zorgcentrale met deskundig (zorg)personeel die zorg op afstand monitoren en uitvoeren. Ferry is onderdeel van een enthousiast en gedreven team dat dag en nacht professionele en inhoudelijke zorg levert aan cliënten, naasten, verwijzers en professionals. Hij vertelt graag wat hem drijft en wat zijn werk zo mooi maakt.

Ferry begon 25 jaar geleden zijn loopbaan als stagiair op een afdeling stemmingsstoornissen. Hij kreeg een contract als verpleeghulp en zo belandde hij uiteindelijk als vaste kracht bij Parnassia Groep. Ferry heeft op verschillende (acute) opname afdelingen en een (chronische) woonafdeling gewerkt. Ruim twee jaar geleden hoorde hij van het FIP project en zijn interesse was gewekt: 'Ik was namelijk al langere tijd bezig met het ‘9 tot 5 vraagstuk’ binnen de ambulante zorg. Ik heb het altijd wat vreemd gevonden dat er, afgezien van de crisisdienst, na 17.00 uur geen telefonische bereikbaarheid meer is voor cliënten in de ambulante zorgverlening. Terwijl het toch bekend is dat cliënten in aanloop naar de avond/nacht gevoeliger kunnen zijn voor angsten of belevingen.' Met de komst van FIP, een samenwerking tussen Florence, Incluzio en Parnassia, kunnen cliënten ook na 17.00 uur met een zorgprofessional in gesprek. 'Zo werken we met ons team mee aan het voorkomen van escalatie en terugval bij cliënten,' vertelt Ferry.

Verlengstuk van de behandeling

'Eind 2021 zijn we begonnen met het vormgeven van het project en inmiddels werken we met vijf vaste triagisten en een drietal zzp-ers die freelance worden ingezet. We werken nu met een tweetal alarmeringsvormen; een telefonische spoedlijn en een alarmknop die als polsband of ketting gedragen kan worden. Aan de alarmknop is een locatievoorziening gekoppeld zodat wij, uiteraard met toestemming van cliënt, kunnen zien waar cliënt zich bevindt.'
'Behandelaars kunnen hun cliënten bij ons aanmelden maar dienen goed met cliënt te bespreken dat het hierbij om psychiatrische hulpverlening gaat. Het is niet de bedoeling dat de spoedlijn of alarmknop wordt gebruikt voor ‘thuiszorg’ aangelegenheden. Tijdens onze gesprekken met wijkteams in de opstartfase van FIP kwamen hierover ook de nodige vragen, zoals: 'Wat doet het faciliteren van een alarmknop of spoedlijn met de zelfredzaamheid van een client?' en 'Maak je cliënten niet te afhankelijk op die manier?' Onze taak hierin was om goed uit te leggen dat wij, als triagisten van het FIP team, een verlengstuk zijn van de behandeling. We volgen te allen tijde het beleid van het behandelteam. Om die reden stellen we een helder uitgeschreven en actueel crisis signaleringsplan ook als vereiste voor een aanmelding.'

Alarmknopmelding

Wanneer een cliënt contact opneemt met de zorgcentrale, verschijnt er een prioriteit op het scherm. Ferry legt uit: 'De alarmknop heeft prioriteit 1, die wordt altijd als eerste beantwoord. De spoedlijn, het nummer dat cliënten kunnen bellen heeft prioriteit 2. Prioriteit 3 is voor de ‘overleglijn’ met HaDoks (Haagse dokters). Zij consulteren ons regelmatig wanneer een cliënt mentale klachten heeft. Zo schuurt onze werkwijze al heel mooi tegen de mentale gezondheidscentra die op steeds meer plekken in Nederland oppoppen. Wanneer een alarmknopmelding (prioriteit 1) bij ons binnenkomt, zien wij op onze schermen direct om welke client het gaat. De software schakelt vervolgens direct met het crisis signaleringsplan in het ECD, zodat wij in één oogopslag kunnen zien in welke fase de cliënt zich bevindt en welke afspraken er met cliënt door de behandelaar(s) zijn gemaakt.'

Goed bezig

In de meeste gesprekken die Ferry voert, weet hij de situatie te de-escaleren en lukt het een mogelijke crisissituatie af te wenden. Zijn jarenlange ervaring in opnamecentra heeft hem geleerd dat een panieksituatie in veel gevallen slechts van korte duur is. Een cliënt kan binnen worden gebracht in totale angst of ontreddering, maar slechts enkele uren of hooguit een etmaal later gestabiliseerd zijn. ' Als we het door middel van onze gesprekken kunnen voorkomen en hiermee ook nog eens andere disciplines zoals een crisisdienst of IBT kunnen ontlasten zijn we, denk ik, goed bezig met elkaar.'

Bereikbaarheid

FIP Zorgcontact is na kantooruren bereikbaar. Ook in het weekend en ’s-nachts. Alle ingeschreven cliënten van Parnassia Groep kunnen hier gebruik van maken wanneer zij beschikken over een crisissignaleringsplan. Met de crisisdienst van Noord-Holland en Haaglanden is er een intensieve samenwerking. Regio Rijnmond heeft een eigen crisis meldpunt.