Nieuws

Componence Asset List

09 augustus 2019

regulier-marc+blom.png
Door taken te digitaliseren kunnen werknemers ontlast worden. Zo zou de empathische chatbot Tess een goede nieuwe collega kunnen zijn.

De stijgende kosten voor onder meer personeel plaatsen ggz-organisaties voor grote opgaven. Een versnelde digitalisering van zorg en meer regionale samenwerking bieden uitkomst. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de ‘Health check ggz’, waarin adviesbureau KPMG de ontwikkelingen in de ggz analyseert.

Kunstmatige intelligentie met empathie

Marc Blom, psychiater en bestuurder zorg van Parnassia Groep, geeft aan dat we de chatbot Tess bij Indigo inzetten bij patienten met angstproblemen, als begeleiding bij een lopende behandeling. Tess kan helpen op die momenten dat een patiënt het meest nodig heeft, buiten de behandelkamer om. Patienten ervaren Tess als een positieve aanvulling op het rechtstreekse contact met een behandelaar.

Digitalisering zoals chatbots gaan steeds meer onderdeel uitmaken van het zorgaanbod. ‘Als we het geld dat we nu uitgeven aan administratieve lasten kunnen investeren in technologische ontwikkelingen, kunnen we veel sneller gaan. Het zijn grote en ingewikkelde projecten.’

Luister het interview met Marc Blom op BNR Spitsuur terug. 'We zien dit echt als een belofte voor de toekomst.'