Nieuws
Veelbelovende innovaties om wachttijden terug te dringen
Componence Asset List
21 januari 2020
De staatssecretaris is kritisch over de lengte van de wachtlijsten, maar prijst de taskforce om haar slagvaardigheid in het afgelopen 1,5 jaar. In 2019 ontstonden er nieuwe acties en initiatieven of zijn doorontwikkeld om de wachttijden in de ggz te kunnen reduceren. Voorbeelden hiervan zijn de volledige online behandelingen van Parnassia Groep online, inzet van startgroepen en versterkte inzet op groepsbehandelingen bij ggz-organisaties, de consultatiefunctie in de huisartsenpraktijk in samenwerking met ZorgImpuls, en het PG portaal voor verwijzers. Maar ook de verruiming van het preventie aanbod van Indigo in samenwerking met de gemeente draagt hieraan bij.
Tijdens het bezoek werd er ook gesproken over het feit dat de te verwachten resultaten, naast de inzet van de aanbieders, verzekeraars en gemeenten, ook sterk beïnvloed worden door een tekort aan personeel, de regeldruk en de verbinding met het sociaal domein.
Over de regionale taskforce
Om de wachttijden in de ggz regionaal aan te pakken, zijn regionale taskforces opgericht waarin betrokken partijen (zoals ggz-aanbieders, huisartsen, zorgverzekeraars, gemeenten, cliëntvertegenwoordigers én ervaringsdeskundigen) samen werken aan oplossingen. De regionale taskforces zijn het resultaat van afspraken die in 2017 zijn gemaakt met Ministerie van VWS om de wachttijden in de ggz terug te dringen. Parnassia Groep is een van de deelnemers van de Taskforce.