Nieuws

Componence Asset List

21 mei 2024

Foto+artikel+Else+200.jpg

Onze collega Henriëtte* werkt al 12,5 jaar met veel plezier voor Indigo waarvan 9 jaar als POH-GGZ. Vandaag – op de Dag van de POH – vertelt ze over deze mooie en uitdagende baan. "Ik zie heel veel soorten problematiek voorbijkomen". 

Voor Henriëtte bij Indigo kwam werken, werkte ze als psycholoog voor reïntegratiebedrijven, waar ze mensen met lichte stemmingsklachten en overspannenheid behandelde. Vervolgens kwam ze werken bij Indigo. Nadat deze 'aanpassingsstoornissen' niet meer werden vergoed uit de basis-ggz, ging ze bij Indigo in de functie van POH-GGZ aan de slag. Henriëtte werkt nu drie dagen in de week in een constructie van drie huisartsen in Noord-Holland die een pand, secretaresse en POH-GGZ delen. En één dag in de week voor een andere huisartsenpraktijk. 

Meer tijd dan de huisarts 

"Als iemand met psychische klachten bij de huisarts terecht komt, wordt er in het huisartsensysteem een klein dossier aangemaakt met daarin de klachten die iemand heeft en wordt er een intake ingepland," vertelt ze. "Tijdens een intake kan ik de klachten verhelderen en omstandigheden in kaart kan brengen. Ik heb daar meer tijd voor dan de huisarts. Op basis van de intake bepaal ik de ernst en de duur van de klachten. Als het om beginnende klachten gaat die te maken hebben met een 'disbalans' door bijvoorbeeld mantelzorg, drukte, privéproblemen of kleine kinderen, kan ik een aantal gesprekken aanbieden. Ze krijgen dan in ongeveer vijf gesprekken adviezen, begeleiding of psycho-educatie. Als er sprake is van klachten die ernstiger zijn of al langer duren kan ik doorverwijzen naar de basis- of specialistische ggz. Gemiddeld heb ik aan die vijf gesprekken voldoende; maar soms vind ik het fijn om een vinger aan de pols te houden en plan ik nog één of twee extra gesprekken in." 

Verscheidenheid aan klachten

Henriëtte: "De uitdaging van dit werk zit in de verscheidenheid aan klachten die je voorbij ziet komen. En soms ook de complexiteit als er bijvoorbeeld sprake is van verslavings- of persoonlijkheidsproblematiek. Het vergt veel flexibiliteit om uit te zoeken waar iemand met zijn klachten terecht kan. Het is soms echt een uitdaging om iemand door te verwijzen; de wachtlijsten zijn lang. Als er sprake is van specialistische klachten wil ik de wachttijd nog weleens overbruggen door een aantal gesprekken aan te bieden." 

"De samenwerking met de huisartsen ervaar ik als heel prettig. Soms word ik gevraagd mee te denken over een casus, maar in 'gewone' gevallen is alle informatie te vinden in het systeem. Ik zie echt de meerwaarde van mijn werk; cliënten vinden het fijn dat ze bij mij terecht kunnen en dat ze niet direct naar de ggz hoeven. Bij mij kunnen ze handvatten krijgen en ik heb meer tijd dan de huisarts. Bovendien ontlast ik de huisarts en heeft mijn vak een preventieve werking. Als je snel iets doet met de disbalans, worden ergere klachten vaak voorkomen." 

Terugkoppeling 

"Het is dankbaar werk. Cliënten zijn blij als ik ze verder op weg kan helpen door ze een goede verwijzing te geven of meedenk over zingevingsvraagstukken als 'Wat wil ik met mijn leven?' Soms vragen mensen weleens of ik een terugkoppeling wil van hoe het hen vergaat. Dat mag natuurlijk altijd. Laatst kwam er iemand langs die ik vanwege stemmingsklachten naar PsyQ had verwezen. Daar was ze nog altijd blij om." 

Enthousiast geworden door het lezen van dit interview? We zijn nog op zoek naar nieuwe collega's. Bekijk de vacatures voor POH-GGZ. Of lees meer interviews

* Henriëtte is een gefingeerde naam.