Praktijkondersteuning

Online Behandelen

regulier-vrouw-laptop-telefoon2.png

In 2019 zijn de zorgbedrijven PsyQ, Indigo en Youz gestart met online behandelen. Een online behandeling is een volwaardige behandeling in een aangepaste (online) vorm, waarbij de cliënt gebruikmaakt van ondersteunende tools om gedurende het behandeltraject te delen hoe het gaat (o.a. dagboekfunctie) en contact te onderhouden met een behandelaar.

Een online behandeling bij Parnassia Groep gaat dan ook verder dan videobellen! Wij zetten videobellen in als één van de middelen om in contact te blijven en ondersteunende tools zoals apps of aanvullende e-health modules zorgen dat cliënten ook tussendoor actief werken aan hun herstel. Dit alles maakt onderdeel uit van een breed concept dat wij online behandelen noemen.

“Zorg op afstand brengt de zorg juist dichterbij dan ooit”

Hoe het werkt

Een behandelaar en cliënt spreken elkaar aan de hand van videobellen, chatten, e-mailen of ‘gewoon’ bellen, waardoor de cliënt een grote mate van flexibiliteit ervaart. Het is niet langer nodig naar een behandellocatie te komen en oefenen met moeilijke situaties (denk aan samen naar een drukke plek) kan nu met de behandelaar op de achtergrond. Ook kan de behandelaar op basis van de dagelijkse ervaringen die een cliënt noteert, tussentijds een reactie geven (chatten). Via ondersteunende apps en/of e-health modules gaat de patiënt in het kader van herstel gedurende het behandeltraject zelf actief aan de slag met mentale klachten.

Informatie voor cliënten

Speciaal voor patiënten is een objectief en vooral informerend platform over digitaal behandelen ontwikkeld. We geven uitleg over hoe het werkt, voor wie het geschikt is en wat mogelijke voordelen zijn van online behandelen (o.a. flexibiliteit, locatieonafhankelijk, gebruikersvriendelijk). Hiermee laten zien we hoe een gecombineerde of volledig online behandeling voor ook voor uw patient kan werken. Door de korte wachttijden bij de online behandelingen kunnen we meer mensen sneller en tijdig helpen en is dit één van de antwoorden op onze lange wachttijden. Meer weten? Voor de merken Youz, Indigo en PsyQ is dit informerende platform gemaakt. Aanmelden kan via Zorgdomein.

Behoefte gestuurd

  • cliënt registreert gevoelens en activiteiten. Dit geeft de behandelaar de mogelijkheid om cliënten te volgen.
  • We zijn er op die momenten dat het er echt toe doet.
  • De agenda van onze behandelaren is op deze flexibiliteit in het verlenen van zorg aangepast.

Online behandelaren

De online behandelingen zijn ontwikkeld door experts in de behandeling van depressie-, angst- en stressklachten. De online behandelaar van Parnassia Groep heeft een aanvullende opleiding gevolgd om via deze vorm te mogen behandelen. Wij hechten grote waarde aan de kwaliteit van de behandeling en zien er op toe dat niet iedereen zich ‘online behandelaar’ noemt. Zo zijn er specialistische Online-teams en wordt er volgens standaarden gewerkt.

Online behandelen voor iedereen?

Een online behandeling is niet leeftijdsgebonden. We zien in de praktijk dat het voor zowel jong als oud werkt. Qua techniek is een van de weinige voorwaarden dat men kan omgaan met een smartphone, maar uiteraard wordt in een intakegesprek met de cliënt bekeken of een online behandeling wel past.

Voor cliënten waarvoor volledig online behandelen minder geschikt is, is het bij Parnassia Groep, naast de face to face behandelingen, ook mogelijk om een deel van de behandeling online te volgen. Lees hier meer over.

Cliënten die een volledig online behandeling hebben gevolgd, geven aan zeer tevreden te zijn over de mate van flexibiliteit, gebruiksvriendelijkheid en persoonlijk contact. De looptijd van een online behandeling is gemiddeld korter dan een reguliere behandeling.

Voordelen online behandeling

  • Geen wachtlijsten, direct aan de slag
  • Intensiever, dichterbij en persoonlijker door gerichte feedback op die momenten dat het ertoe doet
  • Locatie en tijd onafhankelijk
  • Vergoed door de zorgverzekeraar
  • Kwaliteit van zorg zelfde als kwaliteit van een face to face contact
  • Patiënten geven aan na eerste 10 behandelingen het leven weer vol vertrouwen tegemoet zien

Lees een ervaringsverhaal…

‘Zeer prettig, en laagdrempelig. Er werd echt naar mij als persoon gekeken. Ik voelde me gehoord en gezien. De feedback en handvatten die ik kreeg waren erg waardevol. Ook was het fijn dat ik tussen de gesprekken door kon chatten met de behandelaar. En als de behandelaar een tijdje niet aanwezig was, vanwege bijvoorbeeld vakantie, werd dit tijdig van tevoren aangeven en de mogelijkheid geboden om daarvoor nog iets kwijt te kunnen.'

Op dit moment bieden wij de volgende online behandelingen aan:

Basis GGZ (geen wachttijd)

Indigo met ondersteuning van de app Karify.

  • Angst
  • Depressie
  • Trauma

Specialistische GGZ (geen wachttijd)

PsyQ met ondersteuning van de app van NiceDay.

  • Angst
  • Depressie
  • Trauma

Jeugd en Gezin

Youz met ondersteuning van Live Online leren.

  • ASS
  • ADHD
  • Trauma
  • Stemmings- en hechtingsproblematiek

* Het aanbod van Youz bestaat uit online individuele en/of groepsbehandelingen. Youz ontvangt cliënten voor een intakegesprek op locatie en bespreekt op basis daarvan de mogelijkheden.  

Benodigdheden

  • Verwijsbrief van jou als verwijzer
  • Smartphone of tablet (basiskennis van deze apparaten)
  • Koptelefoon (wenselijk)
  • 4G of wifi-verbinding

Aanmelden

Indien je een cliënt wilt aanmelden voor een online behandeling dan kan dat rechtstreeks via ZorgDomein. Ben je niet aangesloten bij ZorgDomein? Maak dan een verwijsbrief voor je patiënt.

N.B. Alle online behandelingen van PsyQ, Indigo en Youz vinden plaats via een beveiligde online omgeving. De privacy van jouw patiënt blijft daardoor gewaarborgd.

Cliënten bevelen online behandelen aan!

  • Effect behandeling: 8,3
  • Iemand anders deze behandeling aanraden: 8,4
  • Waardering op Zorgkaart Nederland 9,6
  • Er zijn wanneer het nodig is: 8,8

Vragen die cliënten stellen

Wij krijgen regelmatig vragen van huisartsen en patiënten wat een online behandeling precies is. Daarom geven wij op deze pagina meer uitleg en zijn reviews van cliënten te lezen (bron: Zorgkaart Nederland). De pagina is gemaakt voor toekomstige cliënten die meer willen weten.

  1. Ik weet niet of ik wel een online behandeling wil
    Een online behandeling voelt misschien als onpersoonlijk omdat je de behandelaar alleen op afstand ziet, maar juist door tussentijds te kunnen communiceren vinden veel patiënten het heel persoonlijk. Dit is echt wezenlijk anders dan bij een reguliere behandeling: samen met je behandelaar maak je afspraken over videobellen, chatten etc. waardoor je contact kunt hebben als je dat nodig hebt. Cliënten die twijfelden, maar het toch hebben geprobeerd zijn enthousiast (zie reviews Zorgkaart Nederland).
  2. Is een online behandeling net zo goed als een ‘gewone’ behandeling?
    Ja, een online behandeling is net zo goed. Het is een andere vorm van behandelen waarbij je je behandelaar online ziet in plaats van op een locatie. De online behandelaar is – net als een ‘gewone’ behandelaar – opgeleid tot bijv. psycholoog en heeft daarnaast een aanvullende opleiding gevolgd om zich online behandelaar te mogen noemen. Bij Parnassia Groep nemen wij dit heel serieus en kan je er van op aan dat de inhoud van de behandeling hetzelfde resultaat biedt.
  3. Hoe werkt een online behandeling?
    Een online behandeling is qua inhoud hetzelfde als een reguliere behandeling alleen zie je je behandelaar volledig online. Je hebt hiervoor een smartphone of tablet nodig, het liefst ook een koptelefoon en 4G of WIFI-verbinding. Zodra je bent aangemeld voor een online behandeling, ontvang je van je behandelaar instructies hoe je in de beveiligde online omgeving kan komen.
  4. Wordt een online behandeling vergoed door de verzekeraar?
    Ja, de verzekeraar vergoedt een online behandeling voor angst, depressie, trauma (BGGZ en SGGZ) en het aanbod van Youz volledig.
  5. Wat zijn voordelen van een online behandeling?
    Een online behandeling heeft als groot voordeel dat het erg flexibel is en dat er ruimte is voor persoonlijke voorkeuren. Zo bepaal jij samen met je behandelaar of je liever kortere afspraken meerdere keren per week hebt of liever 1x langer. Ook ben je niet gebonden aan een locatie en kan je zelf bepalen waar je contact hebt met je behandelaar. Dat kan natuurlijk thuis, maar ook bij het aangaan van een moeilijke situatie, zoals bijvoorbeeld het bezoeken van een drukke plek, als een (super)markt. Videobellen en chatten met een behandelaar  op het moment dat een cliënt dit wilt, maken dat mogelijk.

Meer weten?

Neem contact op met de relatiemanager in de jouw regio.
 

Noord-Holland Haaglanden / Zoetermeer Rijnmond
Bob van Waardenberg Odette de Droog Marike van Horik
06 222 43 664
b.vanwaardenberg@parnassiagroep.nl
06 511 36 861
o.dedroog@parnassiagroep.nl
06 518 47 509
m.vanhorik@parnassiagroep.nl