Hoe gaat u om met een trauma? Of het nu gaat om een acute stressstoornis of PTSS, u denkt liever niet terug aan die akelige gebeurtenis die nu onderdeel uitmaakt én invloed heeft op uw leven. Met een deskundige trauma verwerking behandeling werkt u aan de verwerking van de traumatische gebeurtenis. Samen met uw behandelaar gaat u op zoek naar de juiste behandeling. Ook familie en vrienden kunnen meehelpen aan herstel.

Het trauma verwerken begint bij het zoeken van hulp. Vertel uw verhaal aan een psycholoog of een psychiater en leg uit welke klachten u heeft. Deze psychiater/psycholoog zal wellicht ook met uw familie en vrienden willen praten om een beter beeld te krijgen. Soms is een psychiatrisch onderzoek onderdeel van het onderzoek. Op basis van alle informatie wordt een diagnose gesteld. 

Een acute stressreactie is in principe een tijdelijke aandoening. De klachten verdwijnen binnen enkele weken. Met steun van mensen uit uw onmiddellijke omgeving verloopt de traumaverwerking beter. Het tonen van begrip, een luisterend oor bieden en vragen stellen helpen in de trauma therapie. Soms helpt het in de trauma verwerking van de gebeurtenis door erover te schrijven. Kijk op de pagina Acute stressstoornis voor meer uitleg over de behandeling van een acute stressstoornis. 
Hieronder staat hoe je iemand met een acute stressstoornis of PTSS kan helpen.

PTSS (posttraumatische stressstoornis) en een acute stressstoornis lijken op elkaar, maar toch zijn er duidelijke verschillen. In tegenstelling tot een acute stressstoornis kunnen de klachten van een trauma bij PTSS ook veel later (soms jaren) naar voren komen. Waar bij een acute stressstoornis de klachten na verloop van weken verdwenen kunnen zijn, zijn de klachten bij PTSS langdurig. Dit kan ervoor zorgen dat de behandeling van PTSS langdurig en intensief kan zijn.

Hoe ga je er als familie of vrienden mee om?  

Voor het trauma verwerken is de steun van familie en vrienden belangrijk. Er zijn voor die persoon is belangrijk. Iemand met een traumatische ervaring verwerkt de gebeurtenis op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Iemand aanzetten om erover te praten doet meer kwaad dan goed. Laat dit aan een behandelaar over. 

Een luisterend oor bieden en blijven bieden. Ook al heb je het verhaal al –tig keer gehoord. Erover vertellen helpt bij het trauma verwerken. Het is niet aan te geven wanneer iemand de traumatische ervaring een plek heeft gegeven. Dat kan weken of maanden duren. Geduld helpt.

  • Vraag aan degene met het trauma wat die van jou verwacht. Hij of zij kan dat zelf bepalen. Dit bepalen is ook belangrijk is het herstelproces, zeker bij PTSS. Degene moet weer het gevoel krijgen dat hij baas is over de situatie. Bepalen wat de ander kan betekenen is een onderdeel daarvan.
  • Vraag door in gesprekken. Dit helpt de ander om na te denken over de traumatische gebeurtenis en het wellicht in een ander licht te zien. Soms worstelt de ander met schuldgevoelens. Een vraag ‘Was er iets wat je had kunnen doen?’ kan de ander aan het denken zetten en kan helpen in de verwerking.
  • Neem het leven van de ander niet over. Ga niet bepalen wat de ander het beste kan/moet doen. Die ander wil graag zelf weer controle krijgen over zijn eigen leven.
  • Stap niet makkelijk over de problemen van de ander heen. Een ‘ja, nu weten we het wel. Probeer het nu maar gewoon te vergeten.’ werkt niet. Blijf luisteren, want de ander zit nog vol emoties en heeft de traumatische ervaring nog geen plek kunnen geven.
  • Luisteren naar de traumatische ervaring van een ander die je lief is en hem/haar ziet worstelen kan zwaar zijn.Geef daarin ook uw grenzen aan. en vergeet je eigen gezondheid niet. Zoek zelf ook hulp als het u te zwaar wordt.