Hoe moet u omgaan met een angststoornis? Wat kunt u zelf doen, naast natuurlijk hulp zoeken bij uw huisarts? Ook uw partner, vrienden en familie zitten vol met vragen. Wat kunnnen zij doen? En wat juist niet? Een paar tips

Omgaan met angst. Hoe doe je dat, als je zelf angstklachten of een angststoornis hebt? Of wat kunt u als partner, vriend(in) of familielid betekenen voor degene met een angststoornis? Een paar tips: 

  • vertel het iemand, praat erover en blijf erover praten.
    Vertel over uw angst en wat een leven met angst(klachten)met u doet.
    Als partner, vriend(in) of familielid zie je de ander worstelen. U ziet het gedrag veranderen. Vraag eens 'Gaat het eigenlijk wel goed met je?' Zo creëer je een opening vor een gesprek.
  • zoek hulp
    Ga samen met uw partner, vriend(in) of familielid naar de huisarts.  
  • ga bewegen
    Het spreekwoord dat bewegen goed voor lichaam en geest is klopt. Beweging zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld beter slaapt, meer energie hebt en bovendien verbetert het je humeur. Maak er een gewoonte van dat je zeer regelmatig gaat fietsen of wandelen. Het verzet je gedachten.
  • ga naar buiten
    buitenzijn is goed voor iedereens geestelijke gezondheid. De zon of de wind op je gezicht. Je komt helemaal opgefrist weer thuis. 
  • eet gezond, leef gezond
    Verse groenten en vers fruit verbeteren je stemming. Probeer zoveel mogelijk alcohol en cafeïne te vermijden. Die maken je lusteloos.
  • zorg voor een goede nachtrust
    Beeldschermen van een televisie, iPad/tablet en smartphone prikkelen je hersenen. Dat maakt het moeilijker om in slaap te vallen.
  • mindfulness, misschien iets voor u?
    Dit is een methode die u leert heel bewust in het hier en nu te leven. Mindfulness zorgt ervoor dat u zich beter kunt ontspannen, beter kunt omgaan met stress, zich beter kunt concentreren, klachten als angst, slapeloosheid en depressieve gevoelens worden minder. Informeer er eens naar.
  • huilen lucht op
    Huilen mag. Daardoor ontstaat er vaak ook ruimte om anders te kijken naar de angststoornis, om een stap vooruit in het aanpakken van de angststoornis te maken.

Tips voor partner, familie en vrienden

Omgaan met de angststoornis van een ander. Als partner, familie en vrienden kun je een steun en toeverlaat voor de ander zijn.  

  • neem het probleem serieus, ook als er geen logische redenen voor angst zijn. Probeer dus niet door logisch te redeneren de ander aan te tonen dat iets niet kan. Degene met een angststoornis weet ook niet waar de angst vandaan komt, maar heeft er wel degelijk last van
  • Kijk uit met goedbedoelde adviezen
    Omdat de adviezen niet aansluiten op de belevingswereld van degene met de angststoornis kan dit ervoor zorgen dat de ander niet meer met u over de angststoornis wil praten.
  • vraag de ander wat u kan doen. Waar heeft de ander behoefte aan?
  • probeer de symptomen van een angstaanval te herkennen
    Probeer de ander te laten ontspannen zodat de aanval minder wordt
  • verdiep je in het onderwerp angststoornis. Praat met de behandelaar
  • Informeer of er een lotgenotengroep is. Daar kunt u uw verhaal kwijt en krijgt u steun en begrip van de anderen.
  • Let op uzelf. Stel grenzen. Blijf ook zelf dingen doen en blijf contacten met anderen onderhouden.      

Bekijk ook de animatie.