Als in de herfst de blaadjes beginnen te vallen, het vaak langdurig regent en vaak ook stormachtig weer is, worden sommige mensen somber en futloos. Dit wordt een winterdip genoemd. Blijft dit aanhouden, dan kan dit uitmonden in een winterdepressie.

Als ieder jaar weer, in hetzelfde seizoen een depressie ontstaat spreken we ook wel van een seizoensgebonden depressie.

Winterdepressie symptomen

Heeft u een aantal van onderstaande winterdepressie symptomen, en dan specifiek in het najaar en winter? Dan kunt u een winterdepressie hebben.

Winterdepressie symptomen zijn:

  • aanhoudende vermoeidheid,
  • grote behoefte aan slaap. Veel slapen en toch niet uitgerust wakker worden.
  • Somber zijn, zich depressief voelen,
  • Moeite hebben met concentreren,
  • Weinig energie hebben, nergens zin in hebben, er geen energie voor kunnen opbrengen,
  • het liefst de hele dag in bed willen doorbrengen, moeite hebben om uit bed te komen,
  • behoefte aan pasta en chocolade (koolhydraat rijk voedsel) Gevaar van toename in gewicht ligt op de loer.

Herkent u de genoemde winterdepressie symptomen? Dan kunt u een winterdepressie hebben.

Maak de zelftest depressie op de website van PsyQ. Dit is een onderdeel van Parnassia Groep.

Winterdip of winterdepressie?

Mensen met een winterdip hebben niet alle symptomen van een winterdepressie. Maar de vermoeidheid en weinig energie hebben zijn wel veel gehorende klachten bij een winterdip. Sombere gedachten wordt nauwelijks genoemd.

De klachten van een winterdip en een winterdepressie beginnen in het najaar en verdwijnen weer in het voorjaar. Daarom wordt dit ook wel een seizoensgebonden depressie genoemd.

Andere termen die ook gebruikt worden voor een seizoensgebonden depressie zijn herfstdepressie en voorjaarsmoeheid.

Meer dan 500.000 mensen in Nederland hebben een winterdepressie. Vrouwen en avondmensen lijken gevoeliger te zijn voor het ontwikkelen van een winterdepressie. 

Winterdepressie test

Parnassia Groep heeft momenteel nog niet de beschikking over een speciale winterdepressie test. Op de website van onze partner PsyQ heeft u wel de mogelijkheid om de online depressie test in te vullen. Let op: ook dit is geen winterdepressie test, maar als u de test invult kunt u wel een inschatting maken of u mogelijk een winterdepressie hebt.

Behandeling winterdepressie of seizoensgebonden depressie

De oorzaken van een winterdepressie zijn gedeeltelijk bekend. Uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid daglicht van invloed is op de ‘melatoninespiegel’. Dit hormoon melatonine wordt ’s avonds door je lichaam aangemaakt en zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Het regelt dus in feite je biologische klok. Sommige mensen hebben ’s winters overdag een hoge melatoninespiegel. Hierdoor voelen mensen met een winterdepressie zich ook overdag erg moe.

Een winterdip of een winterdepressie is goed te behandelen met lichttherapie. U wordt dan, het liefst ’s ochtends, blootgesteld aan een intense lichtbron, een lichttherapielamp. Hierdoor krijgt uw lichaam het signaal dat de dag is begonnen. Het slaaphormoon melatonine wordt onderdrukt. De melatoninespiegel daalt waarna uw biologische klok weer ‘op tijd’ loopt. U heeft weer extra energie, krijgt een goed humeur en het zorgt tenslotte ook voor een verbetering van het slaappatroon.

Winterdepressie tips

Winterdepressie tips kunnen u helpen in de strijd tegen uw depressie. Winterdepressie tips zijn:

Blijf niet in bed liggen
Uw biologische klok is bij een winterdepressie ontregeld. Door lang in bed te blijven liggen, blijft de klok ‘niet op tijd’ lopen. Advies is om vroeg op te staan, liefst voor 08.00 uur. Op deze manier leert u uw biologische klok dat de dag begonnen is en kan deze beginnen om uw lichaam wakker te maken. Door dit consequent te blijven doen, komt er meer regelmaat en dat maakt het opstaan uiteindelijk makkelijker.

Ontbijt altijd
Ook dit heeft te maken met je biologische klok en wakker worden van je lichaam. Ontbijten is een signaal voor je lichaam om wakker te worden en ‘aan de slag te gaan’.

Met regelmaat wordt geclaimd dat voedingssupplementen helpen bij het verminderen van winterdepressieklachten. Vitamine B12 en vitamine D wordt dan genoemd. Of deze supplementen daadwerkelijk een winterdepressie verhelpen is wetenschappelijk niet aangetoond. Een gezonde leefstijl zorgt meestal voor dat supplementen niet nodig zijn. Informeer bij de huisarts of het slikken van supplementen in uw situatie een toegevoegde waarde heeft.

Blijf niet binnen, ga naar buiten
Probeer ’s ochtends al naar buiten te gaan. Dat helpt u en dus ook uw lichaam om goed wakker te worden. Hoe dan ook; ook al regent het, is het guur weer, ga toch elke dag naar buiten. Eigenlijk willen mensen met een winterdepressie helemaal niet naar buiten. Het klinkt niet aantrekkelijk, maar toch heeft het zin. Door in de buitenlucht te zijn, krijgt uw lichaam toch meer licht ‘binnen’ dan dat je de hele dag binnen zit met de lampen aan.
En daarnaast, drink genoeg (water). U droogt uit omdat de verwarming aan staat.

Beweeg, blijf niet op de bank hangen
Sporten helpt tegen de winterdepressie. En dan natuurlijk buiten, want dan krijgt u het zo belangrijke daglicht ‘binnen’. Bijkomstig voordeel is dat uw lichaam door de sportinspanning endorfine aanmaakt. Dit hormoon geeft u ook een positieve boost. Een stevige wandeling is een goed alternatief voor joggen of hardlopen. Pak niet de auto vor een boodschapje, maar de fiets. U beweegt en bent buiten. 

Licht is een (start)motor
In sommige gevallen verwijst de huisarts u door voor een lichttherapie. Maar u kunt ook zelf thuis uw eigen lichttherapie starten. Philips introduceerde een paar jaar geleden een wake-up light. Niet wakker worden met een piep of een ander geluidssignaal, maar met licht wat steeds sterker wordt, net als een zonsopgang. Ook al slaap je, toch ‘registreert’ het lichaam het licht. Dat licht bereidt het lichaam voor op wakker worden. Deze manier van wakker worden is natuurlijker en u wordt ook rustiger wakker.

Eet gezond
Eet veel groenten, eet paar keer per week vis. Gezonde voeding helpt om uw lichaam en geest gezond te houden.

Plan iets leuks
Zorg dat u iets leuks hebt om u op te verheugen. Daar kijk je dan naar uit en dat geeft ook positieve energie. Schrijf op welke leuke dingen u gedaan of gezien hebt. Dat geeft u ook energie. Deze goede herinneringen kun je later ook weer teruglezen.