Gegeneraliseerde angststoornis/Piekerstoornis

Piekerstoornis

200x200+Colin+vd+Heiden.png

Deze stoornis wordt ook wel gegeneraliseerde angststoornis genoemd. Je bent dan overmatig bezorgd en daardoor ook angstig over dagelijkse dingen. Je piekert over wat er allemaal wellicht zou kunnen gebeuren zonder dat daar direct een aanleiding voor is. Het piekeren is voor jou onbeheersbaar.

Gegeneraliseerde angststoornis kind

 

Ook kinderen kunnen een gegeneraliseerde angststoornis ontwikkelen. Kinderen met deze stoornis piekeren heel veel en vaak. Ze maken zich, zonder dat er daarvoor een reden lijkt te zijn, (hele) erge zorgen. Dat kan over zichzelf zijn of vrienden, iets wat ze gezien hebben op tv of internet, over school, schoolprestaties en huiswerk. Die angstige gedachten blijven terugkomen, de kinderen krijgen ze niet stopgezet. Gevolg is ondermeer dat ze slecht slapen (liggen veel te woelen in bed). Ook vragen ze heel vaak bevestiging dat het goed gaat of dat er hier niet iets ergs kan gebeuren. Die vele gevraag naar geruststelling valt op een gegeven moment op. 

 

Symptomen van een piekerstoornis 

Kenmerkend voor een piekerstoornis is dat je minstens zes maanden die overmatige en onbeheersbare bezorgdheid hebt over allerlei verschillende dagelijkse zaken. De stoornis drukt een stempel op je leven.

Bij een piekerstoornis heb je tenminste drie van onderstaande klachten:

  • onbeheersbaar piekeren
  • gespannen zijn
  • rusteloosheid
  • concentratieproblemen
  • slaapproblemen
  • vermoeidheid
  • prikkelbaarheid
  • spierspanning

Wat kun je doen?

Je herkent de symptomen? Doe dan de test naar een piekerstoornis. 

Bezoek je huisarts en bespreek daar je klachten. De huisarts kan je een verwijsbrief geven voor verder onderzoek. Ons behandelteam onderzoekt dan jouw klachten en adviseert een behandeling die met je wordt besproken.

Behandeling van een piekerstoornis

Deze stoornis is vaak goed te behandelen met cognitieve gedragstherapie en/of medicatie.  Samen met jou wordt gekozen wat voor jou de beste behandelmethode is. In de therapie leer je minder te piekeren door je gedachten bij te stellen. Dankzij de therapie worden niet helpende gedachten omgezet in helpende gedachten. Met oefeningen leer je ook, stap voor stap, moeilijke situaties te herkennen en het hoofd te bieden.