Onafhankelijk cliëntondersteuner

Alle mensen die recht hebben op langdurige zorg kunnen hulp krijgen van een onafhankelijk cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner helpt jou of jouw familie en vrienden met alle vragen rondom het regelen en uitvoeren van langdurige zorg. Er zijn geen kosten aan verbonden. 

Wat is cliëntondersteuning?  

De cliëntondersteuners denken met je mee over hoe jij de zorg die het beste bij jouw situatie past, goed kan organiseren. De cliëntondersteuning is vooral gericht op het versterken van jouw positie, zodat je weloverwogen keuzes kunt maken over jouw behandeling. Een cliëntondersteuner staat naast je, denkt mee (los van alle partijen) en betrekt waar mogelijk jouw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers) bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in jouw buurt.

Wat kan de cliëntondersteuner voor jou betekenen?  

Je kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen over de volgende onderwerpen: 

  • Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, verschillende zorgvormen, cliëntrechten en eventuele wachtlijsten
  • De keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij jouw situatie
  • De invulling van jouw behandeling(en). Je kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. Hierin leg je vast hoe jij jouw leven wilt inrichten en wat daarbij voor jou de beste zorg is (verblijf in een zorginstelling, een volledig of modulair pakket thuis of persoonsgebonden budget).
  • Het zorg- of ondersteuningsplan. Je kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die je maakt met jouw zorgverlener. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de cliëntondersteuner je tijdens de bespreking met de zorgverlener bijstaat.
  • Bemiddeling tussen jou en jouw zorgaanbieder. Wens je een andere invulling van jouw zorgvraag en/of kom je er samen met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner je helpen. 

Contact met de cliëntondersteuner

Neem contact op met de onafhankelijke cliëntondersteuners bij jou in de buurt. Je kunt zelf kiezen van wie je de hulp wil ontvangen en rechtstreeks contact opnemen.

Waar kun je terecht voor cliëntondersteuning?

Voor cliëntondersteuning kun je terecht bij de adviserend verpleegkundigen van het zorgkantoor in jouw regio. Parnassia Groep levert langdurige zorg in de regio’s Arnhem, Haaglanden, Kennemerland, Rotterdam en Zuid-Hollandse Eilanden.

Hulp nodig bij het vinden van de juiste ondersteuning in jouiw regio? Maak dan gebruik van de Regelhulp.

Direct contact

Voor informatie over cliëntondersteuning van de zorgkantoren Kennemerland (Castricum) en Rotterdam (Capelle a/d IJssel en Rotterdam) kun je hier terecht. Ze zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 - 18.00 uur op 038 456 78 88. Of stel je vraag via chat of mail

Voor de zorgkantoren Haaglanden (Den Haag) en Zuid-Hollandse Eilanden (Poortugaal) kun je hier terecht. Ze zijn te bereiken op 088 555 71 10 of via zorgkantorenzorgadvies@cz.nl Meer informatie kan je ook vinden op www.cz-zorgkantoor.nl.

Voor informatie over cliëntondersteuning van zorgkantoor Arnhem (Wolfheze en Nijmegen) kun je hier terecht. Ze zijn te bereiken op 088 222 42 42 (ma t/m vrij 08.30 - 17.00 uur). Je kan ook met ze mailen, chatten, appen.