De Amsterdamse kunstenaar Merijn Bolink kreeg de opdracht voor het ontwerp van het oorlogsmonument van Parnassia Groep.

Het ontwerp van het herdenkingsmonument

Voor de locatie Albardastraat in Den Haag creëerde hij een sculptuur gegoten in glad beton met zes losse zitelementen eromheen. De woorden 'Vergeet' en 'Nooit' prijken prominent op de kopse kanten van het beeld. In de flank zijn de jaartallen 1940-45 te lezen.

Het monument bestaat uit een tijdlijn voorgesteld als een lange dubbelgevouwen plak die een kwartslag is gedraaid. Deze vorm geeft uitdrukking aan de wens de tijd terug te kunnen draaien en zo de verschrikkelijke gebeurtenissen in de oorlogsjaren ongedaan te maken. Kon dat maar.

In het monument is een uitsparing gemaakt in de vorm van een menora, de Joodse kandelaar met zeven kaarsen. De menora is hier echter afwezig, alsof deze is weggenomen. Boven de kandelaar is een monitor verwerkt waarop een permanente film is te zien van zeven brandende kaarsen. Je ziet hoe de kaarsen worden aangestoken, langzaam opbranden en uiteindelijk vervangen door nieuwe. De kaarsen symboliseren de herinnering aan de Joodse patiënten en onderduikers die werden gedeporteerd. De menora mag dan wel verdwenen zijn, de kaarsen zullen eeuwig branden en worden telkens opnieuw aangestoken, de herinnering blijft. 

Door aanraking van het scherm krijgen bezoekers toegang tot de geschiedenis, de context rondom dit drama en de lijst met de namen van de Joodse slachtoffers.

Rondom de sculptuur komt een zestal zitelementen met elk een eigen citaat rond de Jodenvervolgingen.

Het monument op de Albardastraat moet gebruikt worden, tot leven komen en juist op die manier recht doen aan de slachtoffers. Er kan op gezeten worden, gefilosofeerd, geknuffeld, stiekem geklommen en wie wil kan erachter komen waar het monument voor staat en zich verbinden met het lot van degenen die herdacht worden.

Op een andere Haagse locatie (Monsterseweg) van Parnassia Groep is een kleiner (satelliet)monument geplaatst met eenzelfde scherm.

Kijk naar de plaatsing van het monument op de Albardastraat op 18 december 2017 onder toeziend oog van kunstenaar Merijn Bolink.