Soms blijft een vervelende of een heftige gebeurtenis in je hoofd rondspoken. U kunt het niet vergeten. Dat wordt een trauma genoemd. Psychotrauma is een andere naam hiervoor. Zo'n traumatische ervaring kan variëren van een ongeluk hebben gehad of gezien, een overval, overlijden van iemand die je lief is of seksueel misbruik.  
Zoiets heftigs kan later ook nog invloed hebben op uw dagelijkse leven.

Kenmerken van psychische klachten na trauma

Bepaalde situaties die u herinnert aan die gebeurtenis zal u, vanwege het psychotrauma, proberen te vermijden, net zoals bepaalde gedachten of gevoelens. Hierdoor kan iemand meer en meer in een sociaal isolement terecht komen en kan als gevolg daarvan ook weer depressief worden.

Het kan ook zijn dat u in behandeling bent voor andere psychiatrische problematiek en daarnaast last hebt van psychotrauma. Het is belangrijk hier aandacht voor te vragen in uw behandeling en samen met de behandelaar te bespreken welke hulp daar het beste bij past.

Symptomen van trauma die vaak genoemd worden zijn:

  • u voelt zich moe, u piekert en u kunt zich zelfs depressief voelen,
  • u hebt moeite met concentreren,
  • er gaan problemen ontstaan of zijn er al in uw relatie, op uw werk of op sociaal vlak met vrienden,
  • u bent overdreven alert, voortdurend op uw hoede. Dit wordt hyperalertheid genoemd,
  • u bent hyperactief; u moet altijd iets doen,
  • u reageert overdreven op situaties. Het wordt door anderen soms ook als aanstellerig gedrag gezien,
  • u bent emotioneel niet stabiel,
  • u bent gestresst.

Bij kinderen met een trauma zie je vaak opvallende veranderingen in gedrag, schoolprestaties die achteruitgaan, ontstaan van een verlatingsangst. Het kind is bang om van zijn ouders gescheiden te worden.

Houden de klachten na een aantal weken nog steeds aan, dan kan een trauma zijn uitgegroeid naar een post traumatische stressstoornis (PTSS).

Een trauma verdwijnt niet vanzelf

Trauma symptomen verdwijnen niet na verloop van tijd. Integendeel, de kans bestaat dat de klachten erger worden. Het goedbedoeld advies van vrienden om 'er niet meer aan te denken' werkt niet. Door juist onder deskundige begeleiding stapsgewijs deze nare herinneringen op te roepen en de confrontatie ermee aan te gaan, kun je die gebeurtenis verwerken. Je leert ermee om te gaan, waardoor de pijn van die herinnering, de trauma kenmerken en ook de herbeleving langzaam verdwijnen.